tirsdag 11. juni 2013

09.06 Petra er fire måneder




Hurra for Petra som er fire måneder i dag, - et stort smil passer vel bra for dagen?! Hun har nå ikke tissa inne i heimen på fire uker, veier nesten 10 kg og har mista fire fortenner. Også har hun altså et hakk i tunga som hun må ha fått før hun kom til meg. Men, jeg oppdaga det ikke før det ble så varmt i været at hun begynte å pese. Sikkert gått litt hardt for seg i valpekassa.




Etter en sen frokost dro gjesten. Tid for hundetrening, som vanlig med én av gangen.

Først tok jeg en tur med Petra. Trente på å pent i bånd i boligområdet rundt her, og til vi kom til skogen. Hun var veldig flink til å gå pent i bånd et stykke, også kunne jeg observere at hun hadde så mye energi inni seg, som bare MÅTTE ut, at hun ble veldig urolig. Da fikk hun gå litt i sele og hoppe og sprette litt på gresset. I skogen fikk hun løpe løs og vi trente innkalling med godbit som belønning.

Som jeg bestemte meg for i går, la jeg opp til at hun fikk godbiten først når hun klatra opp i fanget mitt og opp mot ansiktet mitt. Planen er å holde på med denne type innkalling en stund, og så ta fram apporteringen igjen. En forberedelse til avlevering, altså.

Også begynte jeg for alvor med stopp på fløyte i dag. Har tidligere så vidt prøvd med tennisballbelønning inne, men det syntes jeg ble bare mas og tull. Har kommet til den konklusjon at belønningen skal være godbit, i hvert fall nå i begynnelsen.

Det er jo fra før veldig naturlig for henne å sette seg ned når jeg stopper opp. Så jeg blåste stopp i det jeg så hun satte seg ned. Så fikk hun en godbit og fikk sitte og bli litt, før hun fikk fri. Jeg har innført ordet ”løs” som betyr at hun kan få løpe av gårde.

Hun er veldig søt og morsom når hun sitter der og venter på å få løpe. Jeg har vært veldig nøye med at hun ikke får løpe før jeg sier løs, også i fm innkallingstrening. Så når hun har kommet på innkalling og fått godbit får hun altså IKKE lov å bare springe av gårde uten en løs ”kommando”.

Hun formelig spinner av gårde når jeg sier løs, etter først å ha trampet litt med forbena.

På vei hjem fra skogen møtte vi den kastrerte kongepuddelen Rex, han som Carmen er så lite glad i av en eller annen grunn. Petra fikk være løs, mens Rex var i bånd. Jeg tillot altså at Petra fikk hilse på akkurat denne hunden siden han bor i nærområdet, jeg ofte treffer ham ute på tur og jeg har snakka mye med eieren. Han er ikke bare en tilfeldig hund vi treffer langs veien.






Etter denne treningsøkten fikk Petra ligge i buret på kjøkkenet med webkamera oppkoblet mens jeg tok en tur i tresk-området med Carmen. Veldig kjekt med en app på mobilen, sånn at jeg kunne sjekke webkameraet underveis. Kunne observere at Petra lå flat i buret sitt og sov.

Carmen fikk gå fot til jordet. Så lagde jeg et nærsøksområde med tennisballer. Kasta en markering i et området nær ved og ba henne søke i nærsøksområdet. Belønna henne med pølse hver gang hun kom med en tennisball. Poenget er altså å få henne til å slutte å søke videre når hun har funnet en tennisball. Og vi får jo bare begynne med dette på nært hold før vi tar det på lengre avstand. Etterpå fikk hun hente de jeg hadde kasta til siden.



Vi tok også en tur til ”våtmarksområdet” som finnes der, men nå har det jo vært så tørt i det siste, så det var ikke mye vann igjen. Kasta markering på andre siden av vanndammen og kasta ut en apport til siden når hun var på vei ut. Altså sånn at hun ikke så den. Så sendte jeg ut på nytt, stoppa henne og ba henne søke til siden. En slags ”vanndirigering”, altså.



Senere på dagen ble det en ny liten tur i nærområdet med gå pent i bånd trening. Greia med valp er jo å trene ofte og lite.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar