onsdag 19. juni 2013

13.06 Sette sammen momenter





Petra fikk en lang dag i bilen i dag, siden jeg måtte på et viktig møte på jobben som varte hele dagen. Heldigvis klarer hun seg veldig bra i bilen, og sover masse, - noe hun jo trenger.

Det går overraskende bra å lufte henne løs på plenen ved jobben. Hun holder seg på gresset og kommer jo dessuten som et prosjektil når jeg roper på henne, altså hvis hun er litt for langt i utkanten av plenen.

Ellers er alle dager full av små treningsøkter. På vei fra utgangsdøra og bort til bilen. På luftepausene på jobben. På vei fra bilen og inn osv osv. Siden Petra helst skal gå løs, får jeg ekstra trening i å få henne til å følge meg uten kobbelet som hjelpemiddel.

Er ganske imponert over at det er såpass lett å få henne til å beholde fokus på meg. Jeg kan jo se på henne hvis folk passerer, at hun observerer det, og vurderer om det går an å løpe bort til dem. Men, hun forblir hos meg, - ser ut som hun skjønner at det skal hun.

Etter jobben tok vi en tur bort på UMB. Petra riktig nøt å spurte rundt på de store gressplenene. Poenget er jo ikke at hun skal være med på så lange turer, - det er hun for ung til. Men, å ha et stort område, trygt for biler, og ikke med så mange andre, verken hunder eller folk - ja, det er midt i blinken. Så kan hun regulere helt selv hvor mye hun beveger seg.

Ellers prøvde jeg litt på å sette sammen delmomenter i dag - med godbiter. Blåste sitt i det hun satte seg ned. Hun setter seg jo alltid hvis jeg står foran henne. Nå i det siste har jeg også begynt å holde opp hånda. Så la jeg noen godbiter i det høye gresset like ved henne, rygga unna og gjentok ”sitt”. Sitt og bli har hun jo blitt veldig god på etter hvert. På noen meters avstand blåste jeg nærsøk. Nærsøk har vi jo også trent på, så hun satte umiddelbart i gang med å søke. Og til slutt blåste jeg innkalling - hun fikk belønning med godis.

En gang i framtiden skal jo dette bli til stopp på fløyte (når hun er er i fart), søke apporten som ligger i nærheten og komme hjem og avlevere.

Etter den lille timen med Petra var det hjem og hente Carmen til en joggetur. Enda godt jeg har en hund å ta med på joggetur, så blir det i hvert fall LITT mer fristende!

 
Deretter ble det en tur på Ås stasjon med Petra. Det er lenge siden vi har vært der, så greit med en liten runde. Trente på kontakt og at hun skulle følge meg, samt sitt og bli. Så satt jeg lenge på en benk med Petra i fanget, mens det passerte noen tog.

Mens jeg satt der kom det ei lita jente sparkende på sparkesykkelen sin. Hun lurte på om hun kunne få klappe hunden., - noe hun fikk lov til. Petra orma seg rundt i fanget mitt og ville veldig gjerne slikke hendene til den lille jenta. Jeg har jo sagt det før, men det er bare SÅ deilig at den lille hunden min er helt uredd for barn!





Siste post på programmet i dag var en treningsøkt med Carmen i kabelgata vi har trent i tidligere. La ut noen dummyer langt inne i gata, gikk lenger og lenger unna. Sendte tilbake og kombinerte med markeringer til siden.

En av markeringene ble sittende fast i en gran en meter over bakken, og den klarte ikke lille svartfrøkna å finne. Det var omtrent vindstille og hun lette og lette i riktig område, men heva altså ikke blikket. Får vel legge inn flere av denne type oppgaver i treningen framover, da….

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar